NOWA JAKOŚĆ USŁUG TRANSPORTOWYCH

Kolej ma być szybka i nowoczesna

Koniec z wlokącymi się starymi pociągami! Takie hasło przyświecało samorządowcom naszego regionu, gdy zdecydowali w 2009 r. o powołaniu spółki Koleje Wielkopolskie. Powstanie nowego, regionalnego przewoźnika miało poprawić jakość oferowanych usług przewozów pasażerskich na kolei.

Zmodernizowanie funkcjonowania kolei w Wielkopolsce będzie przedmiotem starań samorządu w ramach WRPO 2014+. W programie zapisano kwoty, które pozwolą na unowocześnienie całości taboru przewoźników publicznych do 2020 r. Jak wylicza dyr. Kriger, do uzyskania pełnej wymiany taboru potrzeba 12 nowych Elfów i ok. 25 ETZ zmodernizowanych tak, by uzyskały parametry porównywalne z Elfami, o prędkości maksymalnej 120 km/h. Te nowoczesne pociągi będą w pierwszej kolejności wprowadzane na trasy z Poznania do Wrocławia, Ostrowa i Piły.

Trasy do remontów

Aby jednak było możliwe wprowadzenie szybkich pociągów na kolejne odcinki, trzeba też zmodernizować linie kolejowe. Część trwających już remontów będzie kontynuowana w ramach WRPO 2014+, m.in. na trasie Poznań – Wągrowiec, Poznań – Wolsztyn. Nowym zadaniem będzie natomiast modernizacja trasy Poznań – Piła. Wkrótce zostanie podpisana w tej sprawie umowa z Polskimi Liniami Kolejowymi. Już wiadomo, że inwestycję, której koszt szacowany jest na ok. 600 mln zł, dofinansuje Unia Europejska. Remont ma być zakończony do 2018 r.

Linie kolejowe, które zostaną zmodernizowane przy wsparciu funduszy unijnych do 2020 r.:

  • Poznań – Piła
  • Poznań – Wrocław
  • Poznań – Ostrów.

Kontynuacja już rozpoczętych modernizacji:

  • przedłużenie linii Poznań – Wągrowiec do Gołańczy
  • Poznań – Wolsztyn
  • odgałęzienie linii Gniezno – Września do Volkswagena.

Źródło: UMWW


Pod kątem perspektywy finansowej 2014– 2020 trwają także przygotowywania do ustalenia nowych przystanków i linii kolejowych wokół Poznania i organizacji kolei metropolitalnej, dla której właściwego funkcjonowania konieczna jest budowa trzeciego toru między stacją Poznań Główny a Poznań Wschód. To ogromny koszt: ok. 800 mln zł, nie licząc zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wstępnie szacuje się, że zadania te powinny być zrealizowane do 2017 r.

Połączenia pasażerskie obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie z wykorzystaniem Elfów:

  • Poznań – Konin – Września – Kutno
  • Poznań – Zbąszynek
  • Poznań – Gniezno i Mogilno.

Źródło: UMWW


Małgorzata Linettej