Wyniki konkursu 2013

Dobre praktyki w promocji projektów
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

I MIEJSCE

„Promenada z widokiem na Odrę – przebudowa szczecińskich bulwarów (modernizacja Bulwaru Gdyńskiego, Piastowskiego, Elbląskiego)”

Przez Szczecin znów popłynęła Odra

Joanna Bukowska-Karasiuk, Urząd Miasta Szczecin: Chcieliśmy by wszystko wokół bulwarów było spójne, dlatego opra­cowaliśmy system identyfikacji wizualnej projektu

Statuetka za pierwsze miejsce w konkursie przypadła Miastu Szczecin. Projekt magistratu miał ważny cel – przywrócenie miastu Odry. Niegdyś w nadrzecznych miastach życie koncentrowało się w portowych dzielnicach. Rozwój nowych środków transportu sprawił, że wiele z nich odsunęło się od rzek, które zaczęto traktować jak przeszkodę do ominięcia. Woda jednak nadal stanowi o atrakcyjności ośrodków miejskich – stwarza naturalne warunki do integrowania mieszkańców, a także tworzenia oferty turystycznej i rekreacyjnej.

Dzięki inwestycji współfinansowanej z RPO od lipca 2013 r. mieszkańcy Szczecina oraz turyści w pełni korzystają z przebudowanych nadodrzańskich promenad. Ale nie stało się to automatycznie: od początku założono, że trzeba wzbudzać zainteresowanie zmianami zachodzącymi nad Odrą. A najlepiej to wychodzi, gdy ludzi zaprosi się do wspólnych działań. Trzy festyny przyciągnęły nad rzekę całe rodziny. Ponadto zaprojektowano mobilną wystawę z wizualizacjami przebudowanych nabrzeży Odry. Mieszkańcy Gdańska i Wrocławia zobaczyli, jak zmienia się Szczecin od strony rzeki. Kronikę przebudowy nabrzeży stanowi strona www.bulwary.szczecin.pl. Cały proces inwestycyjny ilustrują zdjęcia z różnych okresów, a także film poklatkowy. W tej samej technice zrealizowano doskonałą filmową wizytówkę bulwarów po przebudowie.

Obejrzyj film promujący projekt

Galeria zdjęć

Projektodawca Gmina Miasto Szczecin

Działanie 6.1. Infrastruktura turystyczna na obszarze metropolitalnym

Wartość projektu 40 318 585,67 zł

Dofinansowanie z UE 16 245 972,81 zł

Czas realizacji projektu lipiec 2010 – listopad 2013

II MIEJSCE

„Budowa i zagospodarowanie ścieżek rowerowych na terenie Dorzecza Parsęty”

Przez Dorzecze Parsęty na dwóch kółkach

Waldemar Miśko, przewodniczący zarządu Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty: Turyści przyjeżdżający nad morze zyskali alternatywną atrakcję. Już planujemy rozbudowę ścieżek i pracujemy nad nowym produktem turystycznym – szlakami rowerowo-kajakowymi.

Wybudowana przez Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty (ZMiGDP) ścieżka rowerowa biegnie po nasypach nieczynnej kolejki wąskotorowej i omija główne szlaki komunikacyjne, dlatego jeździ się po niej bardzo bezpiecznie. W budowę dróg rowerowych szlakami infrastruktury były zaangażowane gminy Gościno, Karlino, Kołobrzeg, Rymań oraz Siemyśl. Organizacyjnie spinał wszystko ZMiGDP. Dofinansowanie na stworzenie tej infrastruktury Związek pozyskał z RPO WZ.

Aby drogi rowerowe zapełniły się turystami, trzeba było zaangażować w promocję wszystkie gminy i uruchomić kanały PR (efektem duża liczba publikacji w mediach). W ramach projektu wydano w trzech wersjach językowych przewodnik dla rowerzystów, a także mapę (można ją pobrać w wersji elektronicznej także na smartfon). Dzięki temu szybko udało się reaktywować „Rajd szlakiem zwiniętych torów”. We wrześniu 2013 r. odbyła czwarta impreza z tego cyklu z licznym udziałem rowerzystów z Niemiec. Promocja ma nie tylko zachęcić gości do zwiedzania Dorzecza Parsęty. Jest też skierowana do mieszkańców, którym inwestycja daje możliwość rozwoju małych biznesów związanych z obsługą ruchu turystycznego.

Obejrzyj film promujący projekt

Galeria zdjęć

Projektodawca Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty

Działanie 5.3. Ścieżki rowerowe

Wartość projektu 17 868 538,23 zł

Dofinansowanie z UE 13 183 903,67 zł

Czas realizacji projektu styczeń 2011 – maj 2013

III MIEJSCE

„Rewitalizacja elewacji budynku Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie”

Odkrywając tajemnice gmachu

Magdalena Walendowska z Centrum Prasowego Wojewody: Organizujemy też zajęcia edukacyjne dla uczniów. Przyczyniają się one do popularyzacji historii regionu i kształtowania wrażliwości na architekturę.

Budynek Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie przykuwa uwagę osób spacerujących wzdłuż Odry. Jego mury zewnętrzne przeszły renowację, dzięki wsparciu z RPO WZ. Obiekt, skrywający wiele tajemnic, zmienia się także wewnątrz. Elewacja budynku efektownie wygląda także nocą dzięki iluminacji utworzonej z 221 punktów oświetleniowych.

Dwa lata temu budynek udostępniono zwiedzającym. Na bezpłatną wycieczkę po gmachu można się umówić od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu (tel. 91 43 03 439). Przewodnikami są przeszkoleni pracownicy ZUW. Podczas zwiedzania poznamy reprezentacyjne sale gmachu, zobaczymy historyczne fotografie z jego budowy, a także zetkniemy się z jego największymi tajemnicami. Należą do nich: sala maszkaronów, marynarz na jednej z wież i szacht prowadzący do Odry. Kuszenie tajemnicami sprawia, że w 100-letni gmach ZUW często staje się miejscem akcji gier fabularnych. Urząd prowadzi doceniony nagrodą profil na facebooku (www.facebook.com/StulecieGmachuZUW). To wszystko ma wpływ na ocieplenie wizerunku samego urzędu.

Zapraszamy na wycieczkę

Galeria zdjęć

Projektodawca Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie

Działanie 6.2. Wzrost atrakcyjności kulturalnej na obszarze metropolitalnym

Wartość projektu 15 331 030,45 zł

Dofinansowanie z UE 11 498 272,81 zł

Czas realizacji projektu czerwiec 2011 – luty 2014

WYRÓŻNIENIE

„Remont nawierzchni ulic, chodników, parkingów i ciągów pieszych na terenie starego miasta w Barlinku”

Tablice, które budują markę

Katarzyna Budzeń, inspektor ds. promocji: Naszym celem było zachęcenie mieszkańców i turystów do spacerowania ulicami starego miasta i poznawania jego historii. Przy okazji plansze wzbudzają zainteresowanie funduszami europejskimi.

Urząd Miejski w Barlinku stworzył nowatorskie tablice, które mają walory estetyczne i wzmacniają markę miasta. Zostały one usytuowane w najstarszej części miasta i nawiązują do historycznego klimatu wyremontowanych ulic i ciągów pieszych. Dane związane z projektem zestawiono ze zdjęciami przedstawiającymi Barlinek sprzed lat. Część plansz z grafikami została wyposażona w stojaki dla rowerów, co zwiększa ich funkcje użytkowe.

Tablice są nośnikiem sloganu reklamowego marki miasta: „Barlinek – to mnie rusza”. Hasło odwołuje się do lokalnego produktu turystycznego, czyli tras do nordic walking. Inicjatorki pomysłu – Katarzyna Budzeń i Anna Łechtańska – skonsultowały się z profesjonalnym projektantem, który opracował projekt technicznego wykonania i montażu tablic. Realizacją zlecenia zajęła się firma z branży reklamowej. W efekcie udało się uzyskać atrakcyjne wizualnie plansze, które nie kolidują z otoczeniem starego miasta.

Galeria zdjęć

Projektodawca Gmina Barlinek

Działanie 5.5. Rewitalizacja

Wartość projektu 775 398,74 zł

Dofinansowanie z UE 385 812,87 zł

Czas realizacji projektu sierpień 2011 – kwiecień 2013

WYRÓŻNIENIE

„Budowa farmy wiatrowej Kościernica II w Gminie Białogard”

Wiatr pozytywnych zmian

Paweł Malarz, Contino Wind Group: Wielu ludzi obawia się wiatraków – swoją wiedzę na temat energetyki wiatrowej czerpią z niepewnych źródeł i plotek. Mieszkańcy tych terenów, z uwagi na dużą liczbę farm wiatrowych, wiedzą, jak się żyje u boku wiatraków oraz jakie korzyści i utrudnienia wynikają z nowych inwestycji.

„Siła wiatru szansą na rozwój Pomorza Zachodniego” – pod takim hasłem spółka Contino Wind Group prowadziła kampanię informacyjno-promocyjną, towarzyszącą budowie farmy wiatrowej „Kościernica II” w gminie Białogard. Zainicjowane przez firmę działania PR sprawiły, że mieszkańcy gminy od początku czuli się traktowani po partnersku.

Contino prowadzi działania edukacyjne, popularyzujące wiedzę na temat energetyki wiatrowej m.in. dystrybuuje ulotki, tworzy dodatki ekologiczne i edukacyjne audycje radiowe, a także organizuje spotkania informacyjne dla mieszkańców. Edukowanie lokalnych społeczności oraz prowadzenie z nimi konsultacji jest jednym z najważniejszych zadań inwestorów działających w branży energetyki wiatrowej. Na Pomorzu Zachodnim przetwarzanie siły wiatru w energię już postrzegane jest jako rozwiązanie, które w przyszłości się upowszechni.

Galeria zdjęć

Projektodawca Contino Białogard Sp. z o.o.

Działanie 4.1 Energia odnawialna i zarządzanie energią

Wartość projektu 38 923 399,99 zł

Dofinansowanie z UE 7 336 012,57 zł

Czas realizacji projektu styczeń 2010 – październik 2013

WYRÓŻNIENIE

„Turystyczno-rekreacyjne zagospodarowanie terenów wokół jeziora Klukom oraz na Miejskiej Górze w miejscowości Choszczno”

Góra sukcesów

Robert Adamczyk, burmistrz Choszczna: Najskuteczniejsze okazało się bezpośrednie adresowanie oferty do grup i środowisk, które dotychczas do nas przyjeżdżały. Już wydłużył się nam sezon turystyczny.

Efekty zagospodarowania terenów wokół jeziora Klukom oraz na Miejskiej Górze w Choszcznie przerosły oczekiwania pracowników choszczeńskiego magistratu. Projekt zakładał, że w 2012 r. z nowej ścieżki skorzysta niecałe 21 tys. turystów. Przybyło ich prawie o 143 tys. osób więcej! Prognozy na pierwszy rok były skromne i zakładały zwiększenie liczby przyjezdnych do 12,5 tys. – w rzeczywistości wynik ten podwojono.

Wprowadzono nowe elementy, takie jak oświetlenie promenady, dzięki któremu można organizować nocne biegi czy wieczorne grillowanie. Zadbano także o to, by każdy znalazł coś dla siebie. Dla najmłodszych, dla których stworzono plac zabaw „Dla Maluchów”, przez amatorów sportów wodnych, biegaczy i rowerzystów, po miłośników nordic walking, wędkarzy i rekonwalescentów pobliskiego szpitala. Wydarzenia, takie jak Choszczeńska Sobótka czy spotkanie promocyjne miast partnerskich z Niemiec, Holandii i Litwy, przyciągnęły nad jezioro Klukom również obcokrajowców.

Galeria zdjęć

Projektodawca Gmina Choszczno

Działanie 5.1. Infrastruktura turystyczna

Wartość projektu 6 909 780,24 zł

Dofinansowanie z UE 2 602 733,17 zł

Czas realizacji projektu kwiecień 2010 – grudzień 2011

WYRÓŻNIENIE

„Remont zabytkowej, neogotyckiej cerkwi prawosławnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Stargardzie Szczecińskim”

Medialna cerkiew

Ks. Jarosław Biryłko, proboszcz parafii pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Stargardzie Szczecińskim: Nasze działania promocyjne miały na celu ukazanie nie tylko technicznej i architektonicznej strony remontu, ale również przybliżenie wszystkiego, co wypełnia cerkiew. Wzrosła liczba wiernych oraz polskich i zagranicznych turystów odwiedzających świątynię.

Rozgłos, jaki udało się uzyskać przy okazji remontu neogotyckiej cerkwi prawosławnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Stargardzie Szczecińskim, pokazuje, że można osiągnąć sukces marketingowy niezależnie od charakteru projektu. Unikatowy na Pomorzu Zachodnim obiekt odzyskał dawny blask. W prasie regionalnej cyklicznie pojawiały się wiadomości dotyczące projektu.

Doskonale sprawdziła się realizacja filmu, który został wyemitowany w telewizji oraz wydany na płycie DVD. Trafnym uzupełnieniem kampanii było stworzenie strony parafii wraz z zakładką opisującą realizowane przedsięwzięcie. Znaczącą rolę we wzroście popularności cerkwi miał III Koncert Kolęd Wschodniosłowiańskich, podczas którego wystąpił Mieczysław Szcześniak. TVP wyemitowała materiał poświęcony świątyni podczas programu „Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej”.

Galeria zdjęć

Projektodawca Parafia Prawosławna pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Stargardzie Szczecińskim

Działanie 6.2. Wzrost atrakcyjności kulturalnej na obszarze metropolitalnym

Wartość projektu 1 724 158,01 zł

Dofinansowanie z UE 1 285 600,99 zł

Czas realizacji projektu sierpień 2011 – grudzień 2012

WYRÓŻNIENIE

„Budowa gazowego źródła kogeneracyjnego współpracującego z istniejącym układem technologicznym Ciepłowni Rejonowej Sąsiedzka w Szczecinie”

Energia przyjazna w odbiorze

Mariusz Majkut, prezes zarządu Szczecińskiej Energetyki Cieplnej: Wiele z naszych działań ma charakter edukacyjny, przedstawiający aktywność SEC w kategoriach korzyści dla mieszkańców i znaczenia dla Szczecina.

Szczecińska Energetyka Cieplna (SEC) podjęła się trudnego zadania związanego z promocją projektu o charakterze typowo technologicznym. Priorytetem było przekazanie opinii publicznej faktów i korzyści wynikających z zastosowania kogeneracji, czyli metody pozwalającej na jednoczesną produkcję ciepła i energii elektrycznej. Ta technologia ta zapewnia wyższą sprawność produkcyjną przy mniejszym zużyciu paliwa i ograniczeniu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Efekty projektu spółka zaprezentowała podczas konferencji prasowej Spotkanie odbyło się w miejscu pracy jednostki kogeneracyjnej, co pozwoliło na żywo przedstawić pracę silnika. Świetnym pomysłem popularyzującym projekt wśród adeptów szczecińskich uczelni okazał się program „ŻAK”. Zajęcia wzbudziły zainteresowanie także wśród kadry naukowej.

Galeria zdjęć

Projektodawca Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o.

Działanie 4.1. Energia odnawialna i zarządzanie energią

Wartość projektu 4 331 176,27 zł

Dofinansowanie z UE 1 126 400,00 zł

Czas realizacji projektu wrzesień 2011 – październik 2012

Wydawca:
Urząd Marszałkowski
Województwa zachodniopomorskiego

ul. Korsarzy 34
70-540 Szczecin

Wydział Zarządzania Strategicznego
ul. Wyszyńskiego
30 70-203 Szczecin
tel. 91 44 11 195
www.rpo.wzp.pl

Publikacja bezpłatna

Realizacja:
Smartlink Sp. z o.o. (www.smartlink.pl)

Redakcja:
Jerzy Gontarz

Współpraca z redakcją:
Natasza Joanna Wolska (UMWZ)
Aleksandra Kosowicz (UMWZ)

Teksty:
Jerzy Gontarz, Piotr Koziróg,
Wioletta Wiśniewska

Zdjęcia:
Konrad Królikowski
Nina Dereszewicz-Nowacka
archiwa beneficjentów

Projekt graficzny:
Michał Maciejewski

Skład:
Michał Maciejewski

Korekta:
Dariusz Stryniak

Table of Contents