Projekty B+R

Specjalistyczny projekt badawczo-rozwojowy nie jest łatwy do promowania. Nie tylko ze względu na często trudną tematykę, ale także specyfikę przedsięwzięć B+R, które są najczęściej wieloletnie i wieloetapowe. W obawie przed konkurencją projektodawcy nie chcą też ujawniać zbyt wielu szczegółów.

Z tych względów wielu beneficjentów rezygnuje z działań promocyjnych wykraczających poza niezbędne minimum. Szkoda, gdyż atrakcyjny pomysł i konsekwentne jego wdrażanie może korzystnie wpłynąć na komercjalizację efektów pracy w postaci opatentowanego produktu lub wzoru użytkowego. Warto uruchomić wyobraźnię, skonsultować się ze specjalistami i od samego początku wyróżnić się ciekawymi pomysłami na promocję.

Dwa etapy

Plan promocji najlepiej rozłożyć na dwa etapy: pierwszy, obejmujący działania informacyjno-wizerunkowe, i drugi – skoncentrowany na wprowadzeniu na rynek efektów projektu. Ten podział wynika właśnie ze specyfiki tego rodzaju przedsięwzięć. W pierwszej fazie (badawczo-rozwojowej) nowy produkt nie jest jeszcze objęty pełną ochroną patentową. W obawie przed konkurencją nie możemy więc pokazywać za wiele szczegółów. Kiedy produkt będzie prawnie chroniony, możemy odkryć wszystkie karty.

Informacja przystępnie podana

Od początku warto pomyśleć o nowoczesnej stronie internetowej z informacjami o projekcie i zespole, który go realizuje. Nowoczesna, czyli responsywna (dostosowująca się do ekranów różnej wielkości, przede wszystkim smartfonów i tabletów), o przyciągającym oko designie, łatwa w obsłudze i wypełniona ciekawą treścią. W przypadku projektów B+R powinna mieć też wersję angielskojęzyczną. Musimy pamiętać, że to nie jej budowa jest największym wyzwaniem, lecz treść i systematyczna aktualizacja. Nie ma nic gorszego dla wizerunku projektu i jego zespołu niż piękna wizualnie witryna, na której ostatni wpis pojawił się kilka miesięcy temu.

Warto ze strony internetowej uczynić atrakcyjne źródło informacji o dziedzinie, której dotyczy projekt. Pamiętajmy przy tym, że nie zależy nam na hermetycznej witrynie skierowanej do wąskiej grupy specjalistów. Informacje muszą być zrozumiałe i ciekawie ilustrowane. Powinny przystępnie tłumaczyć trudne pojęcia i zjawiska oraz ich wpływ na życie przeciętnego Kowalskiego.

Promocja nauki

Od pewnego czasu zapanowała u nas moda na popularyzację nauki, czego dowodem są cykliczne imprezy, takie jak dni otwarte na uczelniach czy pikniki naukowe. Warto skoordynować nasze działania z tego typu wydarzeniami. Nie musimy się wtedy obawiać o frekwencję. Wyzwaniem jest dla nas konkurencja innych projektodawców, którzy też chcą tu zaistnieć. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba dobrać odpowiednich ludzi, którzy nie tylko dysponują wiedzą, ale umieją nią zainteresować gości. Przydadzą się urządzenia interaktywne i multimedia, ułatwiające nawiązanie kontaktu z uczestnikami imprezy i uatrakcyjniające naszą prezentację.

Identyfikacja i współpraca z mediami

Z myślą o przyszłej komercjalizacji zaplanujmy stworzenie spójnej identyfikacji graficznej (w tę linię powinien się też wpisywać projekt strony internetowej). Warto do tego zaangażować specjalistów od komunikacji wizualnej, którzy opracują logotyp i linię graficzną materiałów reklamowych. Następnie przygotują pakiety informacyjne i dobiorą odpowiednie gadżety.

Dobra współpraca z mediami, zarówno popularnymi, jak i specjalistycznymi, może pomóc wejść na rynek. Oczywiście nie jest sztuką – pod warunkiem dysponowania odpowiednim budżetem – zamieszczanie płatnych ogłoszeń. Większego wysiłku (oprócz finansowego) wymagają artykuły sponsorowane. Ich przygotowanie warto powierzyć profesjonalistom, którzy postarają się, aby materiał przykuł uwagę czytelników.

Najkorzystniej będzie, gdy dziennikarze zainteresują się naszym projektem i sami napiszą artykuł lub cykl tekstów. Na pewno przyciągnie ich popularyzatorskie podejście do mówienia o trudnych sprawach. Pierwszy artykuł czy audycja, które zostaną potem upowszechniane w internecie, mogą zaowocować efektem kuli śniegowej – telefonami ze strony kolejnych dziennikarzy.

Andrzej Szoszkiewicz